Deseori auzim despre importanța logourilor și branding-ului. Care este diferența dintre cele două și cum pot afecta imaginea companiei tale?
Când îți lansezi afacerea, te vei confrunta imediat cu un nivel de concurență care este aproape feroce. Unul dintre modurile în care te poți poziționa este să îți construiești o identitate puternică a mărcii care te va distinge și, sperăm noi, își va aduce clienți. Problema aici este că brandurile sunt de obicei construite în timp și, într-o mare măsură, se dezvoltă organic, iar acele branduri găsesc imagini care le reprezintă.
Branding-ul afacerii tale este o combinație de grafică, culori, fonturi și imagini care îi ajută pe oameni să îți identifice compania și să se identifice cu produsele sau serviciile oferite de compania ta. Branding-ul se poate extinde la foi cu antet, formulare interne, semnalistică în aer liber, uniforme chiar și multe altele.
De ce este important un logo?
Sigla sau logo-ul este principala componentă vizuală a branding-ului firmei tale. Este, dacă vrei, fața companiei și, dacă e memorabil creat, poate deveni rapid elementul vizual cu ajutorul căruia clienții sau potențialii clienți îți identifică și recunosc cel mai ușor compania.
Deoarece este scalabil și este o ancoră a branding-ului companiei, logo-ul acționează ca un semn de recunoaștere pentru afacerea ta pe toate materialele publicitare și promoționale.
Totuși, nu este suficient să îți faceți logo-ul omniprezent. De asemenea, trebuie să faceți bine. Unul dintre motivele pentru care întreprinderile investesc foarte mult în logo-urile și branding-ul lor este că au un efect psihologic instantanee asupra clienților și potențialilor clienți.
De pildă, logo-urile negre sugerează luxul și sunt populare cu îmbrăcămintea de designer și brandurile de parfum.
Fără a fi surprinzator, brandingul predominant roz tinde sa fie feminin, popular cu brandurile precum Barbie sau Victoria’s Secret.
Combinațiile de roșu și galben, pe de altă parte, sunt deseori utilizate în branding-ul lor de multe restaurante fast-food. Nu credeți? Verificați pe Google sau gândiți-vă la culorile folosite de una dintre cele mai mari afaceri globale din industria fast-food.
Fonturile au un impact foarte mare
Fonturile nu sunt doar o modalitate de a scrie text; acestea transmit și mesaje, atât în logo cât și în materialele de marketing. Semnele solide, îndrăznețe, de exemplu, (n.r. – caracterele bold) sugerează soliditatea, autoritatea și puterea unei afaceri. Acest lucru ar putea funcționa bine pentru o firmă de servicii juridice, dar poate că nu este atât de potrivit pentru un producător de bijuterii sau de articole vestimentare pentru copii.
Adăugați imagini adecvate valorilor companiei, iar afacerea și branding pot deveni și mai puternice.
Cele mai utilizate fonturi pentru branduri:
- Trebuchet MS
- Bookman
- Palatino
- Verdana
- Courier New
- Times New Roman
Pe lângă faptul că pot influența pe moment emoțiile publicului țintă, branding-ul are, mai ales, efect pe timp îndelungat. Pe măsură ce construiești notorietatea mărcii tale, aspectul acesteia devine familiar. Asta e o veste bună. Pune-te puțin în locul clientului tău: ai fi tentat mai degrabă să faci afaceri cu un străin despre care nu știi nimic sau cu cineva cu care ești deja familiarizat?
Brandingul și imaginile sunt importante, dar nu rezolvă totul; ele completează o afacere, nu se substituie acesteia. Publicul sesizează rapid o companie care încearcă să utilizeze logo-ul și branding-ul pentru a spune ceva care nu este adevărat. Așadar, nu încerca să pari ceea ce nu ești, de fapt.
Efectul emoțional al unui logo reușit
Ca o strângere de mână sau un zâmbet încrezător, logo-ul și branding-ul de firmă pot face impresii puternice. Ei pot convinge clienții să facă afaceri cu compania ta dar, în final, ține de tine să te asiguri că firma își respectă promisiunile.
Un branding corect și coerent îți poate ajuta afacerea să obțină recunoașterea, autoritatea și succesul pe care le merită. Branding-ul amator, pe de altă pare, face inevitabil compania ta să pară amatoare.
Designerii profesioniști știu cum să evoce emoțiile publicului prin culori, folosirea spațiilor albe, plasarea imaginilor și multe altele. Artiștii grafici au abilitățile de a ridica logo-urile ”de casă” la un nivel profesional.
Chiar dacă un designer dă logo-ului tău creat la repezeală (eventual în Microsoft Paint) un plus de 10% credibilitate, acest 10% poate face diferența între amatori și profesioniști, între vânzare și rateu. O tușă profesională poate fi suficientă pentru a face un nou client să aibă încredere în tine, și să te prefere concurenților tăi.
Concluzie
Cu un branding de bună calitate, investești de fapt în propria afacere. Clienții tăi potențiali fie vor vedea acest lucru și îl vor aprecia, fie nu vor observa deloc marca ta, ceea ce este, paradoxal, mai bine decât să-i descurajeze sau să le provoace neliniști cu logo-ul, aspectul și tipografia.